Página 2 - Historia Digital

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Historia Digital
, XX, 35, (2020). ISSN 1695-6214 © Lorenzo Silva Ortiz, 2020
P á g i n a
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Abstract
This paper addresses, from a literary historical analysis, the influence
exerted by the philosophical and political theories on the tyrannicide of the
jesuit Juan de Mariana and Pedro de Ribadeneyra in two of the most unusual
plays of the golden age: El Principe despeñado of Lope de Vega and El amor
constante of Guillem de Castro. Throughout the article develop aspects
related to the message that both authors - imbued with the strong anti-
Machiavellianism of the time - try to reach the social mass through reading or
the representation of his literary productions, the use of the pens of comedy
as spaces for the dissemination of political ideas or propaganda of power
tools. After reviewing the system of censorship imposed from ecclesiastical
and civil fields, examines the techniques used by the golden authors to
circumvent the prohibition of those posts considered contrary to morality or to
power.
Palabras Clave
Tiranicidio, teatro, antimaquiavelismo, Lope de Vega, Guillem de
Castro, siglo XVII, Siglo de Oro
Keywords
Tyrannicide, Theater, Antimaquiavelismo, Lope de Vega, Guillem de
Castro, XVIIth century, Golden Age
Introducción
El presente trabajo pretende abordar el estudio de dos de las obras
literarias del Siglo de Oro -
El Príncipe despeñado
, de Lope de Vega y
El amor
constante
, de Guillem de Castro- que tratan abiertamente el tema del mal
gobierno y el abuso de poder por parte de unos reyes carentes de las
cualidades y virtudes necesarias, según las teorías filosóficas y políticas más